úterý 23. září 2014

Kapustová polévka



 
 
 
... a teplé polévky
 
Krásné podzimní dny Vám všem, nastává období plné barev a podzimních plodů. Rána se zahalí do závoje mlhy a odpoledne se nám začnou pomalu krátit. Ze zahrad se začneme pomalu vracet do tepla domovů a to je ten pravý čas na přípravu horkých a sytých polévek, které nás zaručeně a dobře prohřejí.
 
Když jsem byla malá holka velmi často jsem vařívala s mojí babičkou, v její malé kuchyňce řadu vonících a lákavých polévek, někdy bohatých na suroviny, jindy velmi jednoduchý, ale pokaždé jiné a vynikající chuti. Tenkrát jsem tuto činnost brala jako hru, ale s odstupem času jsem si uvědomila, jak důležité a nezapomenutelné okamžiky jsem v této malé kuchyňce prožila.
 
A proto jsem se rozhodla, znovu otevřít můj sešitek s recepty a jednomu po druhém dát  život a  chuť, samozřejmě nesmí chybět ani vzpomínky, ty okoření pokrm a dodají tu dávnou nezapomenutelnou atmosféru.
 
Ta první bude ze zeleniny, kterou mám velmi ráda :)
 
Kapusta
 
V mé staré kuchařce jsem našla toto povídání: kapusta patří k zelenině košťálové. Je to potravina ochranná, tak jako každá zelenina, dodá vitamin C tolik, jako zelí, též dosti vápníku i něco provitaminu A. Kapusta též růžičková, která tvoří na vysokém košťálu malé hlávečky a nazývá se též zelníček, je ještě cennější než předešlá. Je velmi bohatá na železo a vitaminu C má dvakrát tolik jako obyčejná. Velkou výhodou je i to, že vzdoruje mrazu a může se sklízet po celou zimu.
 
 
 


Kapustu opereme ve studené vodě a nakrájíme na nudličky. Do hrnce dáme lžíci másla, přidáme kapustu a necháme krátce osmahnou, zaprášíme moukou a necháme chvilku opražit, zalijeme teplou vodou a osolíme. Necháme vařit asi 15 min. až je kapusta měkká, přidáme hrst rýže a vaříme do měkka. Ke konci dochutíme špetkou muškátového oříšku, opepříme a přidáme petrželku či pažitku.
 
 
 
 
 
Krásný a na barvy bohatý podzim :-)
 
Sonia


6 komentářů:

  1. Mňam, presne takuto mame radi aj my :-) V tej mističke vyzera super. A ten mily spomienkový opis ma chytil za srdiečko, aj ja mam take krásne spomienky na babičky. Pekne jesenné dni prajem Sonička.

    OdpovědětVymazat
  2. Maruško děkuji za milá slova, ráda vařím a při tom vzpomínám, to pak taková polévka zahřeje i na duši, měj se hezky a krásný podzim i Tobě :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Překrásné fotky, a polévku bych hned ochutnala :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kapustovú polievočku mám rada akúkoľvek takže aj táto tvoja by mi určite sadla.. s kombináciou s ryžou som sa ešte nestretla, musím vyskúšať.

    OdpovědětVymazat
  5. Úplně jsem na tu polévku dostaal chuť :-) Já právě dělám k večeři krkonošské kyselo! Měj se krásně! Radka

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za Vaše milé komenty